Welkom in groep 6

Groep 6 bestaat uit 21 leerlingen, juf Vionne is er op maandag, dinsdag en woensdag en op donderdag en vrijdag staat juf Marjan voor de klas.

Het lokaal

We zitten gezellig in het mooie en lichte lokaal op zolder, met prachtig uitzicht over de omgeving.

De dagindeling

In de ochtend werken we dagelijks aan rekenen, taal en spelling. Na de uitleg van de juf of meester mogen we zelf aan de slag met de rekensommen op de computer via Snappet. De rekenlessen zijn daardoor veel leuker geworden. Taal krijgen we aan de hand van een thema, we leren dan niet alleen nieuwe woorden en uitdrukkingen maar vaak ook iets van geschiedenis of natuur als dit bij een onderwerp past.

Dit thematische werken doen we ook vaak in de middag. Iedereen mag na de introductie van het thema bij deze lessen zelf bepalen wat je wil gaan doen met het onderwerp: erover schrijven, een toneelstuk/dans erbij maken, ontwerpen, onderzoeken of juist met je handen werken. Zo doen we allemaal iets dat bij je past en leert iedereen op zijn eigen manier, bij het afsluiten van het thema presenteren we aan elkaar wat we hebben ontdekt en geleerd.

Lezen: Roald Dahl week, Kinderboekenweek, Voorleeswedstrijd
Taal: Amsterdam, Spijsvertering, Ondergronds, Jungle, Plankenkoorts, Zeebenen
Engels: Time, Weather, Shopping, Travelling
Natuur: de Poolgebieden, Bijzondere beesten, Beleef de lente, 4x per jaar bezoek Thijsse’s Hof, tekenen in het Bloemendaalse bos

Geschiedenis: Oude Egypte, Prehistorie, Romeinen, Vroege Middeleeuwen
Aardrijkskunde: topografie, provincies en hoofdsteden Nederland, waterkringloop, rivierenlandschap, zeeklimaat, grondsoorten

Uitstapjes

We maken elk jaar meerdere uitstapjes. Vanuit uit Kunstmenu kunnen we kiezen tussen film, theater of dans. We bezoeken ook altijd een museum. Daarnaast gaan we elke 6 weken naar de bibliotheek. We hebben tennis in de Kennemersporthal en schaatsen bij Ijsbaan Haarlem. Aan het einde van jaar is er altijd een schoolreisje en hebben we Meester- en Juffendag.